Darmowe logo - narzędzia do tworzenia logo
Darmowe logo – wady i zalety. Nie sposób sobie wyobrazić w dzisiejszych czasach jakiejkolwiek firmy bez swojego rozpoznawalnego znaku. Logo firmy jest jednym z kluczowych elementów przekładających się na sukces każdej marki. Logo pełni rolę wizualnego przedstawiciela firmy i jakość jego wykonania oraz profesjonalizm znacząco wpływają na postrzeganie danej marki przez klientów.
Wśród wielu możliwości stworzenia logo możemy wymienić przede wszystkim trzy rozwiązania. Pierwszym jest wynajęcie profesjonalnej agencji lub projektanta. Kolejnym jest skorzystanie z płatnych platform oferujących gotowe loga z możliwością ich personalizacji i zakup. Trzecie rozwiązanie to skorzystanie z darmowych narzędzi online. W tym artykule skupimy się jednak wyłącznie tym ostatnim narzędziom do tworzenia logo, omówimy ich wady i zalety
Jakie są darmowe narzędzia do tworzenia logo?
Zalety koszystania z darmowych narzędzi do tworzenia logo
Koszt
Największą i najbardziej oczywistą zaletą bezpłatnych narzędzi do tworzenia logo jest brak kosztów związanych z zatrudnianiem do tego profesjonalistów. Dla starupów, małych firm czy osób prywatnych, które dopiero zaczynają swoją przygodę z prowadzeniem działalności, możliwość zaoszczędzenia na tym polu jest niezwykle atrakcyjna. Decydując się na darmowe kreatory podmioty te mogą przeznaczyć środki finansowe potrzebne na zaprojektowanie profesjonalnego logo, na inne sfery rozwoju firmy.
Łatwy dostęp i intuicyjne działanie
Szybkość działania
Wiele dostępnych opcji do wyboru
Wady korzystania z darmowych narzędzi do tworzenia logo
Brak unikalności
Jedną z największych wad korzystania z bezpłatnych narzędzi do tworzenia logo jest ryzyko (a raczej pewność) związane z brakiem unikatowości. Musimy być tego świadomi, że te same szablony, elementy, grafiki są dostępne dla wszystkich użytkowników w równym stopniu. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że inne firmy mogą mieć podobne pomysły na realizację logo (zwłaszcza w obrębie tej samej branży), a co za tym idzie – finalne projekty mogą być do siebie bardzo podobne. To bezpośrednio może prowadzić do osłabienia rozpoznawalności marki i mętliku w głowach klientów.
Brak wsparcia doświadczonego projektanta
Kolejną wadą korzystania z darmowych narzędzi do projektowania logo jest brak wsparcia ze strony zawodowego projektanta. Korzystając z tego rozwiązania niestety nie będziemy mieli dostępu do wiedzy i doświadczenia profesjonalisty. Profesjonalny projektant zapewnia nie tylko wysoki poziom estetyki, ale przede wszystkim użyteczność zaprojektowanego logo. Taka osoba wie, jak zaprojektować logo, tak by dobrze oddawało charakter marki i skutecznie komunikowało jej wartości. Doświadczenie projektanta to również gwarancja uniknięcia popularnych błędów przy tworzeniu logo. Bez wsparcia zawodowego grafika niestety ponosimy ryzyko otrzymania logo, które nie wygląda profesjonalnie i nie będzie spełniało oczekiwań Twojej firmy.
Ograniczony wybór wzorów
Co prawda bezpłatne narzędzia oferują wiele opcji, to jednak często mają też liczne ograniczenia jeśli chodzi o funkcje i przede wszystkim jakość otrzymanego pliku. Niektóre narzędzia w wersji darmowej dają nam możliwość wyboru tylko pomiędzy podstawowymi kształtami, wzorami i czcionkami. Bardziej zaawansowane funkcje i szerszy wybór często są zarezerwowane już dla płatnych wersji programów premium.
Niewystarczająca jakość plików
Istotną wadą korzystania z darmowych narzędzi do projektowania logo, jest jakość otrzymywanych finalnie plików. Większość dostępnych serwisów w wersjach bezpłatnych oferuje jedynie rastrowe formaty do pobrania (typu jpg czy png) i to z dużym ograniczeniem jeśli chodzi o wielkość generowanych plików. Brak logo w formacie wektorowym niestety szybko przełoży się na problemy wynikające w pełnego wykorzystania znaku firmowego. Może się okazać, że w przypadku konieczności użycia logo w dużym formacie lub chociażby podczas wycinania czy haftu, będzie konieczne odrysowanie logo w krzywych. Wtedy nie pozostaje nam nic innego niż skorzystanie z usług profesjonalnego grafika.
Konieczność rebrandingu logo
Korzystając z bezpłatnych generatorów logo musimy być świadomi ryzyka związanego z nieprofesjonalnymi efektami naszej pracy jak i braku wszelkiego rodzaju formatów cyfrowych niezbędnych do pełnego wykorzystywania logo. Rozpoznawalność naszego logo uzyskanego w ten sposób również może być dyskusyjna, gdyż tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, te same elementy może również wykorzystać bliźniacza firma z naszej branży. Efektem tego może być konieczność przeprojektowania (rebrandingu) lub zaprojektowania od nowa znaku firmowego. Skutkować to będzie utratą osiągniętej już rozpoznawalności i koniecznością wydania (wcześniej zaoszczędzonych) pieniędzy na pracę profesjonalnego projektanta lub agencji.
Brak praw autorskich i problemy z rejestracją znaku towarowego
Korzystanie z darmowych narzędzi w przypadku projektowania logo wiąże się ze skomplikowaną kwestią praw autorskich. Elementy graficzne oferowane przez wybrane serwisy mogą posiadać licencje na ograniczonych warunkach. To może rodzić w przyszłości wiele problemów natury prawnej.
Dlatego ważne jest, aby przed decyzją o używaniu danego logo dla swojej Firmy, upewnić się jakie są konkretne warunki licencji dla każdego z użytych elementów i czy nie naruszymy tym praw autorskich.
Bardzo istotną kwestią, która może się tutaj pojawić, jest również brak możliwości zastrzeżenia naszego znaku towarowego, co w przypadku rozwoju firmy i jej rozpoznawalności może nieść ze sobą wielkie ryzyko.
Wady korzystania z darmowych narzędzi do tworzenia logo
Canva
Źródło: https://www.canva.com/pl_pl/
LogoMakr
Źródło: https://logomakr.com/
Hatchful by Shopify
Wix Logo Maker
Źródło: https://pl.wix.com/logo/maker
DesignEvo
Źródło: https://www.designevo.com/
Ucraft Logo Maker
Inne „bezpłatne” generatory logo
Przeglądając inne darmowe narzędzia wyświetlane nam w wyszukiwarce jako „bezpłatne” musimy być jednak wyczuleni na warunki korzystania z tych serwisów. Zalecamy aby przed przystąpieniem do projektowania logo sprawdzić warunki (w tym finansowe) na jakich będziemy mogli pobrać owoc naszych prac. Może się okazać, że dopiero, gdy przebrniemy już przez cały proces projektowania logo, okaże się, że pobieranie finalnych plików będzie podlegało dodatkowej opłacie. Darmowy kreator logo nie zawsze wiąże się z możliwością nieodpłatnego pobrania efektu naszej pracy.
Czy warto skorzystać z darmowych narzędzi do tworzenia logo?
Odpowiedź na to pytanie nie należy do prostych, ale postaramy się jej udzielić. Kluczowym aspektem rozważania korzystania z bezpłatnych kreatorów logo jest budżet i czas jakim dysponujemy. Jak sama nazwa wskazuje darmowe narzędzia pozwolą nam uzyskać prosty projekt logo bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Cały proces proces projektowania odbywa się również szybko i intuicyjnie.
Jeśli szukamy logo dla lokalnego, osiedlowego sklepu spożywczego, to tak – można rozważyć takie rozwiązanie. W przypadku firmy nastawionej na rozpoznawalność i rozwój, raczej odradzamy tego typu kreatory. O wadach pisaliśmy już wcześniej.
Dlaczego warto skorzystać z profesjonalnej agencji do stworzenia logo?
Co prawa powyższy artykuł dotyczy przede wszystkim darmowego logo, jednak w tym miejscu chcielibyśmy poświęcić nieco miejsca na rozważenie skorzystania z usług profesjonalnego projektanta lub agencji marketingowej. Pamiętajmy, że pozorna oszczędność finansowa wynikająca z bezpłatnego stworzenia logo, może docelowo skutkować dużymi stratami wizerunkowymi, a co za tym idzie i finansowymi. Decydując się na różnego rodzaju generatory logo gramy w grę, która przypomina „rosyjską ruletkę”. Finalny projekt logo jest losowy, a efekty i możliwości wykorzystania go w pełni nie do przewidzenia. Gdy jednak zdecydujemy się wydać określą sumę na profesjonalny projekt zlecony agencji czy projektantowi, możemy być pewni nie tylko otrzymania oryginalnego projektu, wszystkich potrzebnych formatów plików, ale przede wszystkim przeniesienia praw autorskich. To gwarantuje nam spokój o niepowtarzalność naszego znaku i możliwość zastrzeżenia go w przyszłości. Dodatkowo większość agencji specjalizujących się projektowaniu logo, świadczy również usługę stworzenia całej identyfikacji wizualnej, której darmowe generatory już nie oferują.
Podsumowanie
Darmowe narzędzia do projektowania logo z pewnością oferują wiele korzyści takich jak brak kosztów na starcie, łatwość i szybkość stworzenia czegoś samemu, a także możliwość skorzystania z wielu gotowych wzorów. Może to być świetne rozwiązanie dla małych, lokalnych firmy czy osób prywatnych nie posiadających jeszcze budżetu na konkretne działania marketingowe.
Musimy być jednak świadomi istotnych wad, których nie sposób pominąć. Mamy tu na myśli przede wszystkim brak unikalności i wątpliwą jakość wypracowanego logo z racji ograniczonych możliwości generatorów. Brak wsparcia profesjonalnego projektanta może też skutkować słabą użytecznością logo i koniecznością wykonania przeprowadzenia rebrandingu.
Kluczową kwestią jest tutaj również kwestia praw autorskich, o której była mowa we wcześniejszej części artykułu. Nigdy nie wiemy, czy nasz biznes nie rozwinie się na tyle, że zechcemy posiadać znak firmowy na wyłączność.
Zalecamy, aby dobrze przemyśleć decyzję o wyborze darmowego narzędzia do stworzenia logo. Powinniśmy przeanalizować wszystkie za i przeciw, aby upewnić się, że pozorna oszczędność z tego wynikająca nie przełoży się w przyszłości na słabą rozpoznawalność i nieuchronną konieczność poniesienia kosztów związanych z nowym projektem – tym razem profesjonalnym.