Jak prawidłowo przeprowadzić konkurs na Facebooku?

- Legalny konkurs na Facebooku – co warto wiedzieć
- Czym kierować się podczas tworzenia konkursu w Social Mediach?
2.1 Zadanie konkursowe
2.2 Wymogi konkursowe
2.3 Forma wyłonienia zwycięzcy
2.4 Regulamin - Co musi zawierać regulamin konkursu na Facebooku?
- Konkurs na Facebooku – tak czy nie?
Legalny konkurs na Facebooku – co warto wiedzieć?
Konkursy organizowane na Facebooku czy Instagramie są świetnym sposobem na zdobycie nowych obserwujących, podniesienie zaangażowania tych, którzy już nas obserwują i oczywiście nagrodzenie tych, którzy uczestniczą „w życiu naszego profilu”. Organizacja konkursu na pozór wydaje się prosta. Jednak konkursy które spotykamy na co dzień na Facebook’owej tablicy są w dużej części nielegalne. Dlaczego? Co zrobić, żeby konkurs nie przysporzył nam większej ilości problemów, niż korzyści?
Czym kierować się podczas tworzenia konkursu w Social Mediach?
Zaczynając przygodę z konkursem warto najpierw zastanowić się jakich efektów oczekujemy. Wyznaczenie celu pomoże w organizacji całego konkursu na Facebooku. Należy też pomyśleć nad tym, czego oczekują nasi odbiorcy – konkurs jest dla nich i powinien być jak najbardziej dopasowany do tematyki naszego profilu i wymagań użytkowników. Dla ułatwienia podczas tworzenia konkursu warto pamiętać o 4 najbardziej istotnych wytycznych.
- Pierwszą z nich jest zadanie konkursowe. Musi być ono łatwe do wykonania, ale jednocześnie kreatywne. Trudność wykonania zadania konkursowego powinna być dostosowana do wartości nagrody. Jeżeli nagrodą w konkursie są drobiazgi nie ma najmniejszego sensu skłanianie użytkowników do wykonywania zadań, które są bardzo czasochłonne, ponieważ zwyczajnie nie wykażą zainteresowania.
- Drugim istotnym elementem są wymogi konkursowe – regulamin Facebooka jasno o tym informuje. Jeżeli warunkiem udziału w konkursie jest polubienie profilu, udostępnienie posta lub zaproszenie do konkursu znajomych – jest on nielegalny.
- Trzecim ważnym elementem do zapamiętania jest forma wyłonienia zwycięzcy. Jeśli planujemy wyłonić zwycięzce konkursu poprzez losowanie, nie możemy poprzestać na poinformowaniu o tym użytkowników. Taka forma musi być zgłoszona do Krajowej Izby Skarbowej i wymaga posiadania pozwolenia. W innym wypadku Facebook może usunąć/zablokować fanpage, a złamanie prawa może grozić karami finansowymi. Zdecydowanie lepszą formą jest określenie jasnych kryteriów na podstawie których zostanie wybrany zwycięzca konkursu lub powołanie jury, które wybierze zwycięzcę. W ten sposób postępujemy legalnie i nie potrzebujemy zezwoleń specjalnych organów, na które musimy czekać nieraz do 2 miesięcy.
- Czwartą i ostatnią zasadą legalnego konkursu jest regulamin, który musi zawierać szereg elementów zapewniających o legalności konkursu zgodnie z polityką Facebooka, polskim prawem i kodeksem cywilnym.
Co musi zawierać regulamin konkursu na Facebooku?
Regulamin konkursowy to ważny element konkursu. Prawidłowo przygotowany regulamin musi być rzeczowy i zawierać wszystkie niezbędne informacje. Należy umieścić go w miejscu widocznym dla każdego – najlepiej w samym poście z konkursem w formie np. dokumentu PDF do pobrania. Jakie informacje muszą się w nim znaleźć, aby był on przygotowany zgodnie z polityką Facebooka i polskim prawem?
- Dane organizatora konkursu.
- Jasno określone zasady i przebieg konkursu. Czas trwania i miejsce odbywania się konkursu.
- Ustalenie kto może uczestniczyć w konkursie.
- Opis nagród.
- Informacja o sposobie odwołania się od decyzji jury.
- Wzmianka o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności za konkurs.
- Informacja określająca, że konkurs nie jest sponsorowany, ani prowadzony lub powiązany z Facebookiem.
- Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.
- Zasady konkursu – zadanie konkursowe, forma odbioru nagrody.
- Kryteria wyłonienia zwycięzcy i forma w jakiej zostanie on ogłoszony.
- Zgodnie z rodzajem konkursu – informacja o podatku od nagrody oraz informacje o prawach autorskich.
- Wzmianka informująca o tym, że udział w konkursie jest jednocześnie akceptacją regulaminu.
Konkurs na Facebooku – tak czy nie?
Odpowiedź jest prosta – jeśli wiesz jak poprawnie go przeprowadzić – TAK. Jeśli masz wątpliwości warto zaangażować osoby, które się na tym znają. Stworzenie konkursu samo w sobie nie jest trudne. Jednak oprócz kreatywności wymaga znajomości przepisów i polityki Facebooka. Złamanie regulaminu Facebooka wiąże się nie tylko z usunięciem posta czy blokadą fanpage’a. Łamiąc prawo możemy spodziewać się wysokich kar finansowych. Działanie zgodnie z prawem eliminuje wszelkie obawy, a także pomaga przy reklamacjach niezadowolonych użytkowników. Warto też pamiętać, że konkurs ma nieść ze sobą osiągnięcie postawionego celu – np. zwiększenia obserwatorów. Wykorzystując NIELEGALNĄ praktykę „zaproś znajomych” otrzymujemy lajki, które nic nie wnoszą do naszego profilu – często pochodzą od osób, których nie interesuje nasz fanpage, a samego lajka zostawiły, aby pomóc znajomemu w dążeniu do wygrania konkursu. Odpowiednio zorganizowany konkurs eliminuje takie przypadki i sprawia, że udział w nim biorą tylko osoby faktycznie zainteresowane fanpage’em.