Perswazja w komunikacji z klientami

Perswazja w komunikacji z klientami

Stosowanie perswazji w komunikacji z klientami ma kluczowe znaczenie w branżach sprzedażowych. Jednak jak nie przekroczyć granicy oddzielającej perswazję od manipulacji?

 

Perswazja pozwala nam wywierać wpływ na klientach za pomocą komunikacji niewerbalnej – językiem, gestami czy mimiką. Jednak w mediach społecznościowych posługujemy się głównie językiem, który jest właśnie perswazją, którą od manipulacji odróżnia przekaz.

 

Warto pamiętać, że perswazja w komunikacji przez media społecznościowe musi być skierowana do pojedynczego klienta. Jeżeli naszym celem jest nakłonienie klienta na wykonanie akcji np. skomentowanie czy udostępnienie posta lub sfinalizowanie zakupu, musimy przekazać to w sposób przedstawiający jak najwięcej korzyści dla klienta, a także musi to być akcja, którą może on wykonać szybko i w łatwy sposób.

 

Wbrew pozorom sztuka perswazji w komunikacji z klientami nie jest trudna, jeśli wiemy co robimy. To zaledwie cztery kroki, które wykonane dobrze przynoszą korzyści. Pierwszym z nich jest przykucie uwagi np. zaskakującą lub prowokującą treścią. Kolejnym krokiem jest wywołanie zainteresowania, następnie wzbudzenie pragnienia. Ostatnim krokiem jest zachęcenie do podjęcia akcji. Jeśli w ostatnim kroku rozwiejemy wątpliwości możemy mieć pewność, że klient skorzysta z naszych usług.

 

Sprawne posługiwanie się językiem korzyści, oddziaływanie na wyobraźnię, wykorzystywanie dowodów i danych pomaga w komunikacji, jednak należy pamiętać o granicy z manipulacją. Tak jak w prawdziwym życiu – w Internecie nie sprawdzi się treść nachalna i ostentacyjna, a wręcz zadziała odwrotnie, zniechęcając klienta.