Co powinny zawierać dobre strony www, a czego zdecydowanie nie powinny?

Projektowanie stron www - dobre i złe praktyki

W zasadzie ile firm projektujących strony internetowe w Opolu, tyle patentów na złoty środek i najlepsze rozwiązania.

 

Agencja Ansite również ma swój przepis na skuteczne i dobre projektowanie stron Opole. Poniżej przedstawimy kilka z naszych praktyk, które stosujemy przy każdym naszym projekcie strony www.

 

Oczywiście sama zawartość strony internetowej to jedno, a zupełnie inną sprawą jest sam proces projektowy, który bez wątpienia również jest bardzo decydujący o ostatecznym kształcie i sukcesie naszej nowej strony internetowej.

 

Poniżej przedstawiamy konieczne must have naszej nowej strony www, ale pamiętajmy także o współpracy z Agencją Marketingową, o dobrze wypełnionym briefie, regularnych spotkaniach i testach gotowego projektu funkcjonalnego (o tym w naszych innych artykułach).


Dobrze zaprojektowane strony www Opole, to znaczy jakie?

 

Projektowanie stron www, to nie tylko pomysł na prowadzenie biznesu, ale również i pewien rodzaj misji. Dobrze wykonany i zrealizowany projekt przyczynia się do bezpośrednich korzyści dla naszego klienta lub jego klientów. Nie rzadko też takie projekty pomagają zmieniać świat poprzez kreowanie odpowiednich postaw lub chociażby dbanie o środowisko naturalne.
Najlepsze strony internetowe w Opolu, aby spełniać swoją funkcję powinny być przede wszystkim przejrzyste i zrozumiałe dla końcowego odbiorcy (nie tylko dla właściciela Firmy czy marki). Powinny być też szybkie, atrakcyjne wizualnie (UI) i dobrze przemyślane pod kontem doświadczeń użytkownika (UX).


Kluczowe elementy dobrej strony internetowej.

Odnośnie zasad projektowania stron www napisano już wiele książek, stworzono tysiące e-booków i miliony artykułów. Z tego wszystkiego można wyciągnąć kilka wniosków, których zastosowanie przy projektowaniu stron internetowych z pewnością przyniesie nam wymierne korzyści.

 

Czystość, przejrzystość i jasny przekaz.


Nasza strona internetowa powinna jasno mówić o profilu naszej firmy, o tym kim jesteśmy i co możemy zrobić dla naszego użytkownika (czyli klienta końcowego). Jasne i czytelne komunikaty mówiące o korzyściach są konieczne. Nie powinniśmy zostawiać użytkownikowi pola do domysłów, bo jak praktyka pokazuje – ilu użytkowników tyle wersji odbioru (nie zawsze niestety trafnych). Dobre komunikaty i odpowiednio dobrane grafiki zawsze „robią robotę”. Tu jednak warto zadbać o czystość projektu, o „oddech” w treściach i nie przeładowaniu strony internetowej informacjami. Jest pewna złota zasada projektowania, aczkolwiek bardzo prosta: „Jeśli z projektu można coś usunąć zachowując nadal zrozumiały i atrakcyjny przekaz – należy to zrobić.”

 

Dobry projekt graficzny (UI) oparty na konkretnych informacjach.


Każdy projekt strony internetowej nie tylko w Opolu odbierany jest w pierwszej kolejności poprzez pryzmat wyglądu i jej atrakcyjności wizualnej.
Oczywiście jest to święta prawda, ale na nic zdadzą się nawet najpiękniej zaprojektowane grafiki, fonty (czcionki) czy buttony (przyciski) – jeśli będzie to tylko i wyłącznie radosna twórczość projektanta, oderwana od realiów funkcjonowania użytkowników i bez dokładnego poznania biznesu klienta.

 

Dobry projekt funkcjonalny (UX) oparty na sprawdzonych wzorcach projektowych, fachowej wiedzy i badaniach rynku.


Celowo poruszyliśmy grafikę przed projektem funkcjonalnym, bo pewnie takiej kolejności się każdy spodziewa. Prawda jednak jest taka, że to etap projektowania funkcjonalnego strony www powinien poprzedzać jakiekolwiek zabieranie się za projekt graficzny naszej strony. Osoby zajmujące się projektowaniem funkcjonalnym doskonale znają zachowania użytkowników, sposób ich poruszania się po stronie. Wiedzą też co, w jakiej ilości i w jakiej kolejności powinno być użytkownikowi przedstawione (to oczywiście w wielkim uproszczeniu). Swoje działania opierają nie na przeczuciach, ale na fachowej wiedzy merytorycznej i na badaniach grup docelowych, które to potrafią odpowiedzieć na pytanie, czy nasz pomysł na biznes (stronę internetową) ma w ogóle racje bytu i szansę na powodzenie.
Dopiero dobrze opracowany projekt funkcjonalny (UX) trafia w ręce projektantów graficznych, których zadaniem jest (ramię w ramię z projektantami funkcjonalnymi) jak najlepiej zaprezentować już ustalone treści w określonej kolejności.

 

 

Czego unikać przy projektowaniu stron www?

Unikajmy przede wszystkim „efekciarstwa” powodującego przerost formy nad treścią. Np. główne hasło witryny www firmy zajmującej się sprzedażą opon: „Poczuj się wyjątkowo” – nijak ma się do konieczności jaką jest zakup nowych opon. Prędzej sprawdziło by się tu hasło „Nowe opony to bezpieczna droga do celu” (oczywiście hasła przypadkowe;). Unikajmy też przesadnie wymyślnych grafik, które zamiast uprościć przekaz (unaocznić go) jedynie niepotrzebne odwracają uwagę.
Pamiętajmy też o wyżej wymienionej zasadzie: jeśli projekt może się bez czegoś obejść, to zróbmy go prostszym.

 

 

Nigdy nie zakładajmy, że projekt jest skończony i już.

Na koniec jeszcze poruszymy jedną złotą myśl – a w zasadzie już to zrobiliśmy w nagłówku:) Nigdy nie powinniśmy czekać z publikacją naszego projektu strony internetowej do perfekcji, ponieważ… ta nigdy nie nastąpi. Projekt idealny, to projekt opublikowany, który żyje, przynosi już korzyści i jest w pełni elastyczny, gotowy do zmian. Pamiętajmy „zrobione jest lepsze od idealnego”.
Zawsze będzie coś do usprawnienia, dopieszczenia. Pojawią się też uwagi użytkowników, które również należałoby wdrożyć. Jak zmienimy jeden element, nagle okaże się, że choć jest genialny, to teraz wymusił na nas konieczność dostosowania do niego innych elementów na naszej stronie www. Dobry projekt strony internetowej, to projekt żyjący.